torsdag 9. februar 2012

Intervju i Adresseavisen:

Trivelig tilværelse som debutant

Krimforfatter Gunn Merete Roll ble antatt på første forsøk og
synes det meste med å gi ut bok har vært artig. Nå er hun i gang med bok nummer to.


I midten av oktober ga trondhjemmeren ut sin første krimroman, «Svart». En vinelskende etterforsker og hunden hans Marx - hvis modell er Rolls irsksetter Buster - skal løse krimknutene som blant annet involverer Jehovas vitner. 

Etter en høst med lansering, boksalg, bokbad og anmeldelser i flere aviser, sitter debutanten igjen med en god følelse. 

- Dette er en helt ny, spennende verden for meg. Jeg har blitt kjent med masse nye og hyggelige mennesker, blant annet i forlagsbransjen, sier Roll. 

Kjapt svar

Det hele begynte med at designeren, som også underviser i faget, syslet med en krim på fritida. Etter hvert som hun skrev, skred karakterer og handlingen frem. I februar sendte hun manuset til Aschehoug. Etter kun ei uke, fikk hun gladmeldingen fra forlaget om at boka var antatt. At en debutant blir antatt ved første forsøk, er i seg selv ganske uvanlig. 

- Det gikk så kjapt og jeg ble veldig overrasket da de ringte. Etter det første møtet fikk jeg en tidsplan med blant annet en utgivelsesdato, og plutselig fikk jeg det veldig travelt. Jeg måtte forholde meg til trykkeriets deadline og jobbet sammen med konsulenter som bearbeidet teksten sammen med meg.

Flere konsulenter

- Hva gjør disse forlagskonsulentene egentlig? 

- Den første konsulenten var spesialist på krimlitteratur. Deretter leste forlagsredaktøren min manus, før en annen konsulent gikk løs på detaljer og sjekking av fakta i boka. Siden jeg har skrevet på fritida, har jeg ikke hatt tid til å drive omfattende research. Det eneste jeg leste mye om på forhånd, var Jehovas vitner. 

Hun har hele tiden vært aktiv med i prosessen frem til lanseringen. Hun fulgte ombrekkingen av boka, og designet til og med coveret selv. Markedsavdelingen i større forlag er nøye med bokomslag, men de lot likevel Roll komme med et forslag. 

- Og det endte med at mitt cover ble brukt, og det er veldig artig. 

Mørk og dyreglad

«Svart» har et lite opplag, og Roll har ennå ikke fått noe konkrete salgstall. Men hun vet at boka er utsolgt i flere bokhandlere. 

Bokanmeldelsene har heller ikke vært en avskrekkende opplevelse. Kritikkene har vært jevnt over nokså gode, og mandag kunne hun juble over en god anmeldelse i Dagbladet. 

- Jeg synes kritikkene jevnt over har vært relevante. Jeg prøver å ta med meg videre både det de mener er positivt og negativt.

- Du er mørkhåret, du har husdyr og skriver krim - er du den nye Unni Lindell? 

- Haha, det vet jeg ikke. Men vi er på samme forlag. Lindell er svært dyktig og har skrevet mange bøker, sier Gunn Merete Roll.

Skrevet av: KARI.HOVDE@ADRESSEAVISEN.NO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar